Als je een elektrische auto hebt is het fijn als je deze ook daadwerkelijk kan opladen. Ondanks de grote laaddichtheid van openbare laadpalen in Nederland is het belangrijk voor je gemoedsrust om thuis te kunnen laden. Want wees eens eerlijk, hoe fijn is het wel niet als je je auto op je eigen erf of oprit kan opladen? De meeste mensen slapen hier zeker wel beter door. Want je weet gewoon vrijwel zeker dat niemand aan je auto zit. Ook staat hij veilig voor beschadigingen op je eigen terrein. Nu kun je bij het thuis laden kiezen uit twee soorten laadpalen; een snel laadpaal en een reguliere laadpaal. Welke heb jij nou echt nodig thuis? Wij hebben het uitgezocht!
Niet iedereen weet wat AC en DC is. Om je gelijk even op weg te helpen zonder Wikipedia in te duiken:
- AC betekent wisselspanning
- DC betekent gelijkspanning
Thuislaadpalen zijn vrijwel altijd AC-laadpalen. Ook de laadpaal op het werk is vaak een AC-laadpaal. Deze laadpalen hebben een maximaal laadvermogen van 22kW. Dat betekent kortgezegd dat het een ‘langzame’ laadpaal is. De tijd totdat je auto volledig is opgeladen bedraagt – afhankelijk van het model auto – 5 tot wel 11 uur. En dat te bedenken dat we eigenlijk maar 8 tot 9 uur werken op een dag. Dus met een AC-laadpaal kun jij je elektrische auto niet volledig vol laden op één werkdag.
De DC-laadpaal is daarentegen veel sneller! Het wordt ook wel een snellader genoemd. Deze snellader kan jouw auto vaak al binnen een half uur tot wel 80% opladen. Dat is wel een enorm voordeel als je weinig tijd hebt en veel onderweg bent. Maar hoe zit dat dan? Nou, dat komt dus door de gelijkspanning waar de snellader op werkt. De accu van je auto wordt namelijk rechtstreeks opgeladen. Kortgezegd; ‘Je hebt geen omvormer nodig.’ Het laadvermogen van deze laadpaal is daardoor vele malen hoger. Je kan namelijk tot wel 350kW laden! Dat scheelt een hoop tijd als je dat naast een laadpaal legt van 22kW.
Maar welke laadpaal moet je nu dan thuis nemen? Wij kiezen zelf liever voor een AC-lader aan huis. Dat komt doordat je vaak thuis niet genoeg stroom beschikbaar hebt. Een DC-lader heeft simpelweg een te hoog laadvermogen voor je aansluiting. Daarnaast is de investering ook een stuk hoger voor een DC-lader, waardoor het niet heel interessant is voor thuis. Kortom, je kan beter je auto ’s nachts voor het dal tarief opladen, dan dat je thuis ook je auto in een half uur vrijwel vol hebt geladen!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!